Sunday 16 November 2014

Nasihat

                Kalau ada kawan yang asyik nasihat kita macam2 , dengarlah. Tak malu ke nanti pasal kitalah , dia kena tarik masuk neraka. Apa dia cakap , semua betul. Tak pernah ke terfikir pasal larangan-laragan Allah dan hukuman kalau mengingkari ?  Bukan nak judge kata semua benda hiburan , relationship antara lelaki dan perempuan , aurat dan segala macam permasalahan remaja sekarang semua haram tapi ada kena batasannya.

                Ambik contoh macam senior aku lah. Dia cam alim sikit , so dia buat macam2 nak sebarkan syiar islam tu. Dia ada kuasa kat tempat tu , jadi semua  kena patuh kat dia lah kan ? tapi dia ni macam nak nasihatkan junior2 je. yang sama baya dengan dia , dia cam diam.

               ada lah orang tu kata
"Ooo kalau kita junior kemain dia serang , nasihat macam2 pasal couple. Tu kawan2 dia taknak tarbiyah ke ? Taknak nasihatkan ke ? Sama je dua kali lima."

             Pernah duduk tak dekat kedudukan dia sekarang ?
             Bukan dia berdiam diri , tapi nak nasihatkan kawan baik kita sendiri lagi susah dari orang lain. Tahu kenapa ? Sebab dia taknak lah pasal ni nanti bermasam muka bagai , terasa semua. Aku pun bukanlah berada kat tempat dia tapi muhasabah diri sikit.

             Betul ke waktu kita dating , tak cakap pasal benda lagha ?
             Betul ke waktu kita berduaan dengan lain gender , nafsu tak naik ?
             Betul ke waktu kita tengah berhiburan , ingat Tuhan ?
             Betul ke waktu kita buat benda2 haram ni , kita ingat dosa2 kita ?

         Ya , memang aku specifickan kepada couple sebab tak tahan wey tengok senior ni. Macam dinding yang hina lagi naif semua buat bodo kat dia.

          Lepas tu tak habis2 nak bermusuhan dengan dia. Claim dia macam , ugut , kutuk whtever semua. Memang dia pernah buat salah , ada pernah ingat dia bagi nasihat tu ? Manusia suka mengenang kesalahan orang , tah kebaikan orang tu pun manusia boleh kata tu kesalahan.



          Terasa? Memang aku nak korang terasa. Aku kat sana aku tak mampu nak bersuara. Kat sini lah aku bagitahu apa yang aku rasa tak betul pasal korang. Cukup tak berkenan dengan perangai macam tu. Dah lah biadap , lepas tu kalau ada hajat sikit baru nak mencari. Fuck off lah manusia jenis korang. Jelik

No comments: